بدنه خبر

صفحه نخست /ارتقای 5000 تایی رتبه جهانی ...

ارتقای 5000 تایی رتبه جهانی دانشگاه بناب در نظام رتبه بندی وبومتریکس

شنبه / 15 آذر 1399

ارتقای 5000 تایی رتبه جهانی دانشگاه بناب در نظام رتبه بندی وبومتریکس


موفقیتی جهانی دیگر از دانشگاه بناب:

دانشگاه بناب در طی یک سال اخیر (2020) توانست در نظام رتبه بندی وبومتریکس جایگاه خود را 5000 رتبه بهبود داده و از رتبه 10899 ماه جولای 2019 به جایگاه 5665 در ماه جولای 2020 برساند.

نظام رتبه‌ بندی وبومتریکس اولین بار در سال 2004 انجام شد و و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد. هر ساله دو مرتبه و  در دی‌ ماه و تیرماه (ژانویه و جولای) نتایج ارزیابی اعلام می‌شود. شاخص‌های رتبه‌ بندی وبومتریکس عبارتند از:

 

1- حضور در وب  (Presence)بررسی تعداد صفحات موجود در وب  (5 درصد)

این بررسی شامل تمامی صفحات مربوط به دامین اصلی و ساب دامین سایت دانشگاه می باشد. شاخص مورد استفاده سایت Webometrics در این رابطه، موتور جستجوی گوگل می باشد.

2- تاثیرگذاری (Impact)  (50 درصد)

از طریق مکاتبه با سایر دانشگاهها و مراکز علمی در ارتباط با زیرپورتال های دانشگاه، جهت قرار دادن لینک آدرس پورتال اصلی دانشگاه و زیرپورتال های آن در وب سایت مراکز فوق، می توان این شاخص را ارتقا داد. شاخص اصلی سایت Webometrics برای بررسی این موضوع دو سایت مرجع Majestic seo و   ahrefsمی باشد.

3- دسترسی و آشکارسازی (Openness)  (10 درصد)

تمامی فایلهای دارای کیفیت محتوایی از جمله فایل های آموزشی و مقاالت از جمله از نوعppt , docx , doc , pdf  مورد بررسی قرار می گیرد. مرجع مورد استفاده سایت Webometrics در اینشاخص موتور جستجوی علمی پژوهشی گوگل (Google Scholar) می باشد.

4-تعالی و کیفیت (Excellence)(35 درصد)

مقالات علمی منتشر شده در مجلات جهانی تاثیر بسزایی در رتبه نهایی دانشگاه دارد. ارزیابی این شاخص در Webometrics از سایت Scimago group می­باشد.

لینک دسترسی به رتبه بندی وبومتریکس:

http://www.webometrics.info/en/Asia_Pacifico/Middle_East?page=4
بایگانی خبرها